rimbobullar

oktober 23, 2007

Dessa bullarna var riktigt pilliga och jobbiga att göra, men de uppskattades här hemma, dessutom gjorde jag dem för min mammas skull och det var det värt!
jag gjorde supergulliga mini-varianter av dessa präktiga bullarna och jag tror att storleken blev perfekt, istället för vanliga bullformar använde jag småbrödsformar.

jag använde bara hälften av den färdiga degen och fyllningen gick ändå åt, så jag hade gjort mer fyllning om jag hade gjort hela degen till bullar. fyllning är aldrig fel!

ingredienser 2-3 plåtar

40 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör
1 msk strösocker
6 dl vetemjöl

fyllning
100 g smör
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker

garnering
smält smör
strösocker

gör så här
Rör ut jästen i lite av mjölken i en degbunke. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta samman till en smidig deg. Kavla ut den till en rätt stor, fyrkantig platta, ungefär 1/2 cm tjock. Skär plattan i mindre fyrkanter [de ska passa formarna du använder när du fyllt dem och vikt in kanterna!]
Rör ihop fyllningen och lägg lite i mitten på varje fyrkant. Vik in hörnen mot mitten, nyp ihop och lägg dem med skarven nedåt i formarna. Låt jäsa ungefär 2 timmar i rumstemperatur. Grädda sedan bullarna 3-10 minuter i 250° ugnsvärme, mittenfalsen. Tiden beros på hur stora bullar du gör, det räcker med 3-4 minuter om du gör mini-varianter! Pensla sedan dem med smält smör och doppa i strösocker. Fresta sedan alla med dessa goda bakverk!

rimbobullar

Lämna en kommentar